Belediye, Başkan İsmail Ok göreve geldiğinden bu yana en çok Başkan’ı ziyaret eden heyetleri haberleştirerek kamuoyuyla paylaştı. 2009 yılında internet sitesinden yayınlanan Basın bültenlerini incelediğimizde Başkan Ok’a hayırlı olsun ziyaretine gelen heyetlerden 54 haber bülteni yayınlandı. Bu haberler birçok defa yerel gazetelerin birinci sayfalarında dayer aldı.
Birinci Sayfa’nın bu hafta ki dosya bölümüyle gazetemizdeki yerimizi aldık. Bu hafta yine farklı bir konuda hazırladığımız dosya yazımızla karşınızdayız. Haftalar önceden duyurduğumuz bu hafta ki dosya konumuz, Belediye’nin genel iletişimi ve internet sitesinden başta gazetecilerin istifadesine sunulan basın bültenlerinin bir analizini yapacağız.
Öncelikle Belediye’nin geriye dönük arama yapma imkânı veren web sayfasının kolaylığıyla böyle bir bölüm hazırladık. Başta kent merkezinde yayın yapan gazetelere yönelik internet sitesinden yayınladığı Basın Bültenleri, Belediye’nin kamuoyuyla en iyi şekilde iletişim yürüttüğü araç olarak karşımıza çıkmakta. Arkadaşlarımızın sayfa yaparken sık sık ziyaret ettiği Belediye İnternet sitesi 2006 yılına kadar yayınlanmış tüm bültenlere ulaşma imkanı sağlıyor. Böylece 29 Mart’tan bu yana Belediye Başkanı İsmail Ok’un kamuoyuna hangi mesajları verdiğine net bir şekilde ulaşabiliyoruz. Yazımızı oluşturan veriler 3 Nisan 2009 tarihinden itibaren başlıyor yani Başkan Ok’un görev devir tesliminden sonra yayınladığı ilk bültenle başlıyor, 31 Aralık 2009 tarihine kadar olan bütün bültenleri kapsıyor.
Araştırmamızı yaparken temel olarak iki veriyi kullandık. Birincisi tüm basın bültenlerinin metinlerini bir araya toplayarak içeriklerini inceledik. İkincisi ise tüm basın bültenlerinin başlıklarını sınıflandırarak hangi konu hakkında ne kadar bülten yayınlanmış bulmaya çalıştık. Bu verileri kendisi de incelemek isteyen okuyucularımız olursa bu veri kaynaklarını birincisayfa@gmail.com adresine mail atan okuyucularımıza gönderebileceğimizi söylemek istiyoruz. Bir kez de siz bakın bakalım bizim gözümüzden bir şey kaçmış mı?
Yazımızda sadece basın bültenlerine değil aynı zamanda Belediye’nin kullandığı diğer araçlara ve genel olarak gündeme nasıl yansıdığına da bakmaya çalışacağız.
Her güne 1 bülten iletişime iyi gelir
Belediye internet sitesinden 3 Nisan – 31 Aralık 2009 tarihleri arasında toplam 265 basın bülteni yayınladı. Biz bu bültenlerin hepsini tek tek inceleyerek belirli bir sınıflandırmaya tabi tuttuk. Bültenlerin içeriğini “açıklama”, “altyapı çalışmaları”, “çevre koruma” v.b. başlıklar altında ayrıştırarak analiz etmeye çalıştık. Zaten yazımızda da bu başlıkların en çok olanlarını ve dikkatimizi çekenleri grafik haline getirerek sizlerle paylaşıyoruz.
Birinci Sayfa’nın bu hafta ki dosya bölümüyle gazetemizdeki yerimizi aldık. Bu hafta yine farklı bir konuda hazırladığımız dosya yazımızla karşınızdayız. Haftalar önceden duyurduğumuz bu hafta ki dosya konumuz, Belediye’nin genel iletişimi ve internet sitesinden başta gazetecilerin istifadesine sunulan basın bültenlerinin bir analizini yapacağız.
Öncelikle Belediye’nin geriye dönük arama yapma imkânı veren web sayfasının kolaylığıyla böyle bir bölüm hazırladık. Başta kent merkezinde yayın yapan gazetelere yönelik internet sitesinden yayınladığı Basın Bültenleri, Belediye’nin kamuoyuyla en iyi şekilde iletişim yürüttüğü araç olarak karşımıza çıkmakta. Arkadaşlarımızın sayfa yaparken sık sık ziyaret ettiği Belediye İnternet sitesi 2006 yılına kadar yayınlanmış tüm bültenlere ulaşma imkanı sağlıyor. Böylece 29 Mart’tan bu yana Belediye Başkanı İsmail Ok’un kamuoyuna hangi mesajları verdiğine net bir şekilde ulaşabiliyoruz. Yazımızı oluşturan veriler 3 Nisan 2009 tarihinden itibaren başlıyor yani Başkan Ok’un görev devir tesliminden sonra yayınladığı ilk bültenle başlıyor, 31 Aralık 2009 tarihine kadar olan bütün bültenleri kapsıyor.
Araştırmamızı yaparken temel olarak iki veriyi kullandık. Birincisi tüm basın bültenlerinin metinlerini bir araya toplayarak içeriklerini inceledik. İkincisi ise tüm basın bültenlerinin başlıklarını sınıflandırarak hangi konu hakkında ne kadar bülten yayınlanmış bulmaya çalıştık. Bu verileri kendisi de incelemek isteyen okuyucularımız olursa bu veri kaynaklarını birincisayfa@gmail.com adresine mail atan okuyucularımıza gönderebileceğimizi söylemek istiyoruz. Bir kez de siz bakın bakalım bizim gözümüzden bir şey kaçmış mı?
Yazımızda sadece basın bültenlerine değil aynı zamanda Belediye’nin kullandığı diğer araçlara ve genel olarak gündeme nasıl yansıdığına da bakmaya çalışacağız.
Her güne 1 bülten iletişime iyi gelir
Belediye internet sitesinden 3 Nisan – 31 Aralık 2009 tarihleri arasında toplam 265 basın bülteni yayınladı. Biz bu bültenlerin hepsini tek tek inceleyerek belirli bir sınıflandırmaya tabi tuttuk. Bültenlerin içeriğini “açıklama”, “altyapı çalışmaları”, “çevre koruma” v.b. başlıklar altında ayrıştırarak analiz etmeye çalıştık. Zaten yazımızda da bu başlıkların en çok olanlarını ve dikkatimizi çekenleri grafik haline getirerek sizlerle paylaşıyoruz.

Belediye açık havayı çok sevdi
Öncelikle belediyenin kamuoyuyla iletişimi sadece basın bültenleriyle sınırlı değil. Belediye Başkanı İsmail Ok aylık olarak basın toplantısı ya da basın gezileriyle gazetecilerle bir araya gelerek yürütülen çalışmalar hakkında bilgilendirme toplantılarıyla kamuoyuna ulaşmaya çalışıyor. Başkan Ok göreve geldiğinden bu yana gerek billboardlar gerekse raketleri de mesajlarını iletmek için kullanıyor. Ayrıca zaman zaman kentin tek yerel televizyonunda yayınlanan bazı programlara katılarak mesajlarını Balıkesirlilere ulaştırıyor.
Başkan Ok, Açıkhava reklamcılığına özel önem veriyor. Seçimler sırasında “AK’ın karasına, asfalt parasına son” şeklinde kullandığı raket ve billboardları seçimi kazandıktan sonra teşekkür ve özel gün kutlamaları için kullanmaya başladı. Genel bir çerçeveden bakıldığında konu olarak bayram ve yılbaşı kutlamalarında raket ve billboardları kullandığını söyleyebiliriz.
Ayrıca Belediye Başkanı İsmail Ok zaman zaman mahalle ziyaretleriyle yüz yüze iletişim çalışmalarına da devam etmeye çalışıyor. Son olarak Belediye Meclis Toplantılarını internetten canlı yayınlanması da MHP’li Belediye yönetiminin halkla buluşma araçlarından birini oluşturuyor.
Belediye iletişim için çabalıyor
Aslına bakarsanız Belediye kamuoyuyla iletişim için elindeki tüm imkanları kullanmaya çalışıyor. Ancak yaşadığı sıkıntı iletişim araçlarının kullanılmasında değil, gündem yönetiminde karşımıza çıkıyor. Belediye genel bir iletişim çevresi yakalayamıyor. Anlık gündemi değerlendiren bir iletişim anlayışıyla kamuoyuyla iletişim kuruyor. Yani verdiği mesajlar günün şartlarına göre oluşuyor. Hatta öyle ki bir ara yerel bir gazeteyle yaşadığı polemiğe gerek yayınladığı açıklamalar gerekse düzenlediği basın toplantısıyla cevap yetiştirmeye çalışıyordu. İnternet sitesinden yayınladığı bültenlerde en çok açıklamalara yer verilmesi de bu polemiklere son verme amacını taşısa da özellikle açıklamaların satır aralarında Başkan Ok’un suçlayıcı bir üslup kullanması ve hazmedilemediğini sık sık yinelemesi polemiklere son vermiyor aksine daha da alevlendiriyor.

Başkan Ok’un 2009 imaj karnesi zayıf
Geçen hafta ki yazımızda bahsettiğimiz gibi Belediye ve özellikle Belediye Başkanı İsmail Ok 2009 yılında tartışmaların merkezindeki isim oldu. Başkan Ok, AKP’li Meclis Üyeleriyle yaşadığı “zübük” tartışması ve sanayi odasının protokol kriziyle yerel gazetelerin birinci sayfalarında boy gösterdi. Ayrıca Balıkesirlilerin karşısında ilk defa görücüye çıktığı Ramazan etkinliklerinin de yaşadığı aksilikler de Başkan’ın imaj karnesinin çizilmesine neden olan olaylardandı.
Başkan İsmail Ok’u, özellikle açıklamalarına ve toplantılarına yansıyan, muhaliflerini hedef alan sert sözleri nedeniyle bir çok defa eleştirmiştik. Balıkesirlilerin zihninde “içimizden biri” imajı oluşturan Başkan Ok, özellikle Sabri Uğur’un en çok eleştirilen sert tavırlarını aratmamaya başlaması, 2009 yılında bu olumlu imaja zarar verecek pek çok davranış sergiledi.
Kamuoyu proje bekliyor
Oysa 29 Mart seçimlerinden öncesinde ve sonrasında kamuoyu üzerinde geniş bir merak uyandıran MHP’li Belediye yönetimi, 2009 yılı itibariyle bu merakı giderebilmiş gözükmüyor.
Özellikle göreve geldiğinde geçmiş dönem çalışmalarını devam ettirmenin yanında Belediye’nin yeni uygulama olarak üç projesi öne çıkıyor. Basın bültenlerinde yaptığımız incelemede bu projelerden ilki Nikâh Salonunda uygulanmaya başlanan ücretsiz fotoğraf çekimi, ikincisi Belediye Meclis toplantılarının internetten yayınlanması ve son olarak da üniversite öğrencilerine yönelik ücretsiz çorba uygulaması. MHP’li Belediye’nin sadece 3 yeni projeyle 2009 yılını kapatması Birinci Sayfa ekibi olarak bizler için kayıp olarak değerlendiriliyor. En azından 2009 yılında önümüzdeki 5 yıl yürütülecek projeler hakkında daha doyurucu bilgilerin başta gazeteler olmak üzere kamuoyuyla paylaşılması ve bunların planlamalarının aktarılması gerekirdi.
Buna ek olarak Başkan Ok’un seçimlerden önce ortaya koyduğu pek çok konunun akıbeti hala netleşmiş değil. Buna en önemli örnek ise asfalt paraları konusu. Bildiğimiz kadarıyla yeni asfalt parası kimseden alınmıyor. Ancak önceden asfalt parası ödeyen Balıkesirlilerin durumu ise şu ana kadar belirsizliğini koruyor. Ayrıca önceki dönemde asfalt parasını taksitle ödemeye başlayanların ise taksitlerini yatırmaya devam ettiğini etrafımızdaki örneklerden biliyoruz. Belediye’nin internet sitesinden yayınladığı bültenlerde Başkan Ok, satır aralarında “asfalt parası almayacağını” söylemiş olmasına rağmen asfalt parası konusunun halen netleşmemesi kamuoyunun sonucunu merakla beklediği konuların başında geliyor.
Ayrıca toplu taşıma ve trafikle ilgili düzenlemeler, gıda çarşısı, yeni çarşı, kentsel dönüşüm, çarşı esnafına yönelik projeler gibi seçimlerde sıkça konuşulan konular olmasına rağmen, 2009 yılı itibariyle bu konuların gelecekte çözümüne yönelik somut adımlardan bahsedilmiyor.
Belediye öncelikler listesi belirlemeli
Belediye yönetimi Balıkesirlilerle etkin bir iletişim yürütmeye devam edecek gibi gözüküyor. Ancak 2010 yılında Belediye bir öncelikler listesi hazırlamak durumunda. Özellikle hangi konuların iletişimi üzerinde durulacak, eleştirilere genel olarak nasıl bir üslupla cevap verilecek, sırasıyla hayata geçirilecek projelerin iletişimi nasıl yapılacak gibi sorulara net cevap vermeyi sağlayacak bir iletişim çerçevesi geliştirmek durumunda.
İkinci olarak “seçim” atmosferinden çıkmak ve kendisine yapılan her yanlışı “bizi hazmedemiyorlar” şeklinde karşılama eğiliminden kurtulmak zorundalar. Yoksa kazandıkları zaferin ağırlığı altında ezildikleri imajı üzerlerine bir yapışırsa o imajdan kurtulmak üzere en az iki kat daha fazla efor sarf etmek zorunda kalacaklar.
MHP’li Belediye’nin en büyük avantajı ise daha çok yolun başında olmaları. Önümüzdeki yıllarda kamuoyuyla daha net ve sağlıklı bir iletişim yürütebilmek için çok zamanları olacak. Yukarıda bahsettiğimiz tüm olumsuzlukları bu 4 yıl içerisinde gidereceklerini düşünüyoruz.
Birinci Sayfa’dan bu haftalık bu kadar. Belediye’nin genel olarak iletişiminde bahsettiğimiz bu yazımızın hazırlanmasında emeği geçen tüm arkadaşlara teşekkür ediyoruz. Yazılarımıza her pazartesi halkın gerçek sesi Politika Gazetesi’nden, tüm hafta boyunca http://www.balıkesirpolitika.com/ adresinden ulaşabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder